Embargo & Checkpoints, 2014



            
Embargo: 3 min video


Checkpoints: 3 min video

Abstract - English


Exhibition

        ︎︎︎ Popular Games, MFA Thesis Show, Pratt Gallery, New York
        ︎︎︎ Winner of Delete.TV short videos, 2016 - Embargo

Embargo 
To censor in Arabic is translated into Raqabbah (to watch or oversee) rather than to assess, edit or suppress unacceptable material. Using censorships translatability the film consists of three segments: the act of watching, being watched, and the ‘overseeing’ of the self. This progression is elicited by an interaction with an Egyptian security guard, a migrant worker who has his own restrictions to contend with.

Checkpoints
Once a humble coastal town surrounded by a gated wall, Kuwait is now a sprawling metropolis, meandering between oil fields, sea and desert. Ushering its transition towards modernity, a series of acquired Master Plans transformed Kuwait's physical and social environment. The plan called for the demolition of old Kuwait to pave way for a new state capital. Today only five gates remain and have recently been revived as monuments of a recent past. They are considered to be heritage sites albeit being surrounded by highways and infrastructure.
Through the collection of local Kuwaiti street art, the gates are subversively marked with graffiti in post-production. The video reinterprets these sites as canvases for visual expression, demoting their significance and authenticity.

Arabic - ملخص



الحظر
تعني كلمة ’الرقابة‘ في اللغة العربية الإشراف أو المراقبة لا التقييم أو التعديل أو قمع ما هو غير مقبول. يستغل الفيلم قابلية ترجمة كلمة الرقابة ويحتوي على ثلاثة مقاطع: المشاهدة والتعرض للمراقبة و’إشراف‘ الذات، ويُثار تسلسل المقاطع من حوار مع حارس أمن مصري، وهو عامل مهاجر يعاني من قيوده الخاصة

الحواجز
انتقلت الكويت من مدينة ساحلية مغلقة متواضعة إلى مدينة رئيسية توسعت لتلتف بين حقول النقط والبحر والصحراء، حيث تحوّلت بيئة الكويت المادية والاجتماعية بتوجيه مجموعة من الخطط الرئيسية نحو الحداثة. ودعت الخطة إلى هدم كويت القديمة لتمهيد بناء عاصمة جديدة. لم يتبقَ في يومنا هذا سوى خمس بوابات تم إحيائها مؤخراً لاعتبارها من آثار الماضي الحديث ومواقع أثرية رغم إحاطتها بالطرق السريعة والمباني. يضيف الفيديو علامات الجرافيتي إلى البوابات بشكل تخريبي من خلال تجميع فن الشارع الكويتي المحلي، ويعيد تفسير هذه المواقع باعتبارها لوحات للتعبير المرئي بشكل يقلل من أهميتها وأصالتها

︎︎︎Previous                     Next︎