Heritage Wall no.6, 2015



stud wall, stained 2 x 4" wood, stained fake windows, found patio chair, reserved stainless steel plaque
8 x 8 x 3 ft

Abstract - English


Exhibition
︎︎︎  Popular Games, MFA Thesis Show, Pratt Gallery, New York


Once a humble coastal town surrounded by a gated wall, Kuwait is now a sprawling metropolis, meandering between oil fields, sea and desert. Ushering its transition towards modernity, a series of acquired Master Plans transformed Kuwait's physical and infrastructural environment. The plan called for the demolition of old Kuwait to pave the way for a new state capital. Today only five gates remain and have recently been revived as monuments of a recent past. They are considered to be heritage sites, albeit surrounded by highways and bridges. Heritage Wall no. 6 stands freely, at an angle, in the middle of a white gallery space. The corner is chipped, and the interior of the wall and its construction is exposed. Parts of the wood are stained to reference the cheap methods used to present faux affluence, and in its totality, the free-standing wall props up as a theatrical simulation of an authentic heritage wall. A handicapped chair leans against the authoritative structure precariously, balancing a 'reserved' plaque on its lap. It's weathered appearance, physical dysfunction and dependence is a metaphor for social dependency and blind acknowledgement of the state's reconstruction of recent history.

Arabic - ملخص



انتقلت الكويت من مدينة ساحلية مغلقة متواضعة إلى مدينة رئيسية توسعت لتلتف بين حقول النقط والبحر والصحراء، حيث تحوّلت بيئة الكويت المادية والتحتية بتوجيه مجموعة من الخطط الرئيسية نحو الحداثة. ودعت الخطة إلى هدم كويت القديمة لتمهيد بناء عاصمة جديدة. لم يتبقَ في يومنا هذا سوى خمس بوابات تم إحيائها مؤخراً لاعتبارها من آثار الماضي الحديث ومواقع أثرية رغم إحاطتها بالطرق السريعة والجسور. يقف جدار التراث رقم 6 ثابتاً وحده بزاوية مائلة في وسط صالة عرض بيضاء اللون، وزاويته متكسرة تكشف داخله وبنيته، كما أن هناك أجزاء ملطخة من الخشب تشير إلى الوسائل الرخيصة المستخدمة لعرض الثراء الزائف. ويعد الجدار بأكمله محاكاة مسرحية لجدار تراثي حقيقي. يتكئ كرسي مكسور الأرجل على البناء الموثوق بتزعزع وفوقه لوحة مكتوب عليها كلمة ’محجوز‘، ويشكّل بمظهره المهترئ واختلاله واتكائه كيانة عن التبعية الاجتماعية والاعتراف الأعمى بتجديد الدولة للتاريخ الحديث



︎︎︎Previous                     Next︎