Kissin’ Cousins, 2013



10 min video  installation

Abstract - English


Group Exhibition
        ︎︎︎ Out of Kuwait, Edge of Arabia, London
        ︎︎︎ Past Preservation and Recent Reconstruction, by Aseel AlYaqoub

In collaboration with Adel Ashkanani

Filmed in a room recreated to look like it is situated in a traditional Kuwaiti mud house, the video transports the viewer back in time to a reinvented space that aims to mimic the architecture of our past. This simulacrum is presented as the set for the fictional narrative of this Kuwaiti household. The story uses tradition as a basis for cultural recollection, traditional elements as a way of identifying with the past and customs that are still prominent today. This nostalgic view is problematic, reflecting on what already subsists rather than different histories of ourselves that no longer exists. Thus, a usual, trivial misconception of our past culture in a time of modernity is presented.

In the film, the past is portrayed in black and white; it is grainy and crackling with white noise. Through the technologies of the radio and the phonograph, two different internationally acclaimed singers are contrasted pop-culturally. They are then placed in juxtaposition with the sound of the call for prayer, questioning its impact on social culture. The film transforms into the coloured present, the call for prayer continues, and the traditional clothes are still worn within a time-capsule in a modern Kuwaiti home.


Arabic - ملخص



تم تصوير الفيديو في غرفة معاد تصميمها لتبدو وكأنها في منزل كويتي تقليدي من الطين، ويهدف إلى إعادة المشاهد إلى الماضي في مساحة معاد ابتكارها لمحاكاة العمارة من ماضينا. وتشكل هذه المساحة المصطنعة بيئة القصة المصورة عن هذه الأسرة الكويتية. تستخدم القصة التقاليد أساساً لاسترجاع الذكريات الثقافية، كما وتستخدم العناصر التقليدية وسيلةً لخلق صلة مع الماضي لتواجد هذه العناصر حتى يومنا هذا. وإن نظرة الحنين سيئة لأنها تعكس ما هو باقٍ بدلاً من عكس تاريخنا المختلف الذي لم يعد موجوداً، مما يخلق نظرة بسيطة خاطئة وشائعة عن ثقافتنا الماضية في وقت من الحداثة

الماضي مصوّر في الفيلم باللون الأبيض والأسود وبصورة شائبة وصوت مشوش بالضوضاء. ومن خلال تقنية الراديو والفونوغراف، هناك مقارنة ثقافية شعبية بين مغنيين عالميين مختلفين. ومن ثم يبدأ بالتزامن معهما الأذان ليشكك بتأثيره على الثقافة الاجتماعية. ويتحول الفيلم إلى الحاضر الملوّن باستمرار الأذان وتبقى الشخصيات بالملابس التقليدية داخل كبسولة زمنية في منزل كويتي حديث

︎︎︎Previous                     Next︎